Het effect van wandelen

97

Wandelen is een van de gemakkelijkste manieren om gezond en fit te blijven. Het kost niet veel, het vereist geen speciale apparatuur of training, en je kan het overal doen. Slechts 30 minuten per dag wandelen kan uw gezondheid op verschillende manieren verbeteren:

1. Je benen worden sterker

Wandelen is een geweldige manier om jouw benen te versterken en je hartslag omhoog te krijgen.

Wandelen is een low-impact oefening, wat betekent dat het gemakkelijker is voor de gewrichten dan andere oefeningen zoals joggen of hardlopen.

Als je voor het eerst aan lichaamsbeweging doet, kan wandelen een goede manier zijn om te beginnen, omdat er geen uitrusting voor nodig is en jouw lichaam aanvankelijk niet te zwaar wordt belast.

2. Je bloedsuikerspiegel zal dalen

Wandelen is een geweldige manier om je hartgezondheid te verbeteren. Het kan helpen de bloeddruk, het cholesterol- en triglyceridengehalte te verlagen – allemaal risicofactoren voor hartaandoeningen. Het is ook aangetoond dat het het risico op het ontwikkelen van diabetes vermindert door het verbeteren van de insulinegevoeligheid en het verminderen van ontstekingen in het lichaam.

3. Je maakt endorfine vrij.

Endorfine is een natuurlijke pijnstiller die ons lichaam aanmaakt als we sporten. Endorfine geeft je een goed gevoel, wat je kan helpen om te gaan met pijn en stress.

Endorfinen zijn natuurlijke stoffen die in het lichaam worden aangemaakt en vrijkomen bij zware lichamelijke activiteit, zoals hardlopen of sporten. Ze hechten zich aan opioïde receptoren in je hersenen en ruggenmerg, daarom worden ze “endogene morfine” genoemd (exogene morfine verwijst naar drugs zoals heroïne). Endorfinen werken als opiaten, waarbij dopamine in je systeem vrijkomt om je een uitbarsting van genot te geven. Als je regelmatig genoeg beweegt, wordt je lichaam efficiënter in het produceren van deze natuurlijke opioïden – en dat betekent nog meer geluk!

4. Je benen zullen er slanker uitzien.

Maar wandelen is ook een goede manier om calorieën te verbranden. Volgens de CDC kun je 100 calorieën verbranden door 30 minuten in een gematigd tempo te wandelen. Als je al bent afgevallen, dan zullen je benen er na 4 weken regelmatig wandelen slanker en strakker uitzien.

5. Je versterkt je botten en gewrichten.

Je versterkt je botten en gewrichten.

Wandelen is een uitstekende manier om de spieren en botten op te bouwen die je nodig hebt voor het dagelijks leven. Het helpt osteoporose voorkomen, een ziekte waardoor botten zwak worden en gemakkelijk breken. Als je een hoog risico loopt op osteoporose vanwege uw leeftijd, gezondheidstoestand of familiegeschiedenis, raadpleeg dan jouw arts voordat je met een trainingsprogramma begint.

Als u minstens 3 keer per week wandelt, begint u de voordelen al na 4 weken te voelen!

Wandelen is een van de gemakkelijkste manieren om in vorm te komen en af te vallen. Je verbrandt er niet alleen een hoop calorieën mee, maar het kan ook je humeur verbeteren en je immuunsysteem stimuleren. Er zitten zoveel voordelen aan wandelen dat je je misschien afvraagt waarom je het nog niet doet!

Dus…

Het is waar dat wandelen een van de meest effectieve en gemakkelijke vormen van lichaamsbeweging is. Er is geen speciale apparatuur voor nodig, je kunt het overal en altijd doen en het heeft geen negatieve bijwerkingen. Je hoeft alleen maar jouw schoenen aan te trekken en de straat op te gaan! Als dit klinkt als iets dat jouw leven kan verbeteren, begin dan met bovenstaande tips om regelmatig te gaan wandelen.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Close
Innersparkle © Copyright 2022. All rights reserved.
Close