Rondreis op Madeira – onze ervaring, reisroute en tips

13.2K

Eindelijk!!! Eindelijk vond ik de tijd om te bloggen over onze afgelopen vakantie naar Madeira.

In juni gingen we op vakantie, maar door een drukke periode nadien, vond ik nog niet de tijd om hierover te schrijven. En, dat wou ik echt wel doen want het was een hele ervaring!

Madeira is een prachtig land. Ik wil dan ook graag met jullie onze ervaringen én reisroute delen.

Voor het eerst gingen we een roadtrip doen op een eiland. Onze vorige vakanties bestonden eerder uit luilekker vakanties met all-in formules, een dagje zwembad, een dagje uit met een geplande tour en gids.

Madeira zou dus totaal iets anders worden. Spannend!

Vanwaar de keuze voor Madeira?

Eigenlijk wisten we niet waar we naar toe wilden gaan. Maar we wisten wel dat we eens iets anders wilden doen dan een typische all-in zonvakantie. Na een beetje rond surfen, botste ik op prachtige natuurfoto’s van Madeira. Ik was op slag verliefd!

Madeira, ook wel bekend als het bloemeneiland, heeft een prachtige natuurlandschap. Het is een zeer groen eiland en dat is iets waar wij wel van houden. Het eiland staat ook bekend voor de vele mooie wandelroutes. Gezien we beiden graag wandelen en geen luie vakantie wilden dit jaar, was dit echt iets voor ons.

Betoverd door de mooie foto’s gingen we meer informatie opzoeken over het eiland: waar zijn de mooiste plekjes, wat moeten we zeker doen, wat is een interessante uitvalsbasis om te overnachten, …

We zochten verschillende websites op die rondreizen aanbieden in Madeira. Uiteindelijk viel onze keuze voor Travelbird. Deze rondreis gaf ons redelijk wat vrijheid en we konden overnachten in 2 hotels, die in verschillende uiteinden van het eiland lagen. Ook was een huurauto inbegrepen, alweer een zorg minder. Een goeie start voor ons.

Wandelen op Madeira

Het werd snel duidelijk dat Madeira uiterst geschikt is om te wandelen. Een beetje research bracht ons op een interessante website met veel wandelroutes:

Ook de app van WalkMe is een absolute aanrader. Het is een betalende app, maar we hebben hem bijna dagelijks gebruikt. Ook tijdens de voorbereiding hebben we deze app goed benut. De app kost zo’n 5 dollar, zeer zeker z’n geld waard!

Walk me app

Met deze app kan je alle uitgestippelde wandelingen bekijken op Madeira. De moeilijkheidsgraad is ingesteld, je ziet hoeveel je moet gaan klimmen, wat de afstand is, of het een heen en terug route is of een volledige lus die je aflegt, je krijgt uitleg over de wandeling, wat er te zien is, of die kindvriendelijk is, enzovoort. Oneindig veel info vind je hier.

Voorbereiding

Ik wandel graag, maar echt sportief ben ik niet. Ik had bij het boeken van onze vakantie naar Madeira niet nagedacht over het feit dat Madeira ook een mooi berglandschap heeft. Maar toen ik alle mooie foto’s zag, wist ik waar mijn doel lag: ik zou het hoogste punt van Madeira bereiken!

Ik ging enkele maanden voordien dus vaker sporten, traplopen, meer wandelen,… als oefening voor onze vakantie. Ik kocht ook de nodige wandeluitrusting, o.a. Noric walking sticks en ging ook al in België hiermee wandelen als oefening.

Mijn conditie was aanzienlijk verbeterd, maar éénmaal op Madeira, had ik wel al snel door dat niet helemaal voldoende was. Ook heb ik een paar keer mijn voet omgeslagen, waardoor we onze planning wat moesten aanpassen, maar toch hebben we zeer mooie wandelingen kunnen doen.

Reisroute voor onze rondreis

We waren 8 dagen in Madeira, we hadden 4 overnachtingen in Porto Moniz in Hotel Aquanatura en 3 overnachtingen nabij Funchal in hotel Ocean Gardens.

Hieronder vind je onze volledige reisroute. Klik op de foto’s om deze in het groot te zien.

Onze reis hadden we mooi uitgestippeld zodat we niet op het moment zelf moesten gaan zoeken wat we zouden doen, maar door het slechte weer (helaas, op Madeira ben je nooit zon-zeker) hebben we sommige dagen wat verschoven. De routes hieronder en de uitleg hierbij, waren onze originele plannen. Maar dit geeft jullie wel een idee van de mogelijkheden op Madeira.

Dag 1 – Cape Girao

Eenmaal aangekomen op de luchthaven in Funchal, stonden de mensen van de autoverhuur ons op te wachten. Onze eerste nachten waren in Porto Moniz, dus moesten we meteen het hele eiland doorkruisen.

Omdat we vrij laat aankwamen, hebben we op dag 1 niet veel gepland. We maakten wel een tussenstop bij Cape Girao, omdat dit op onze route lag, en het wel één van de zaken was die we wilden zien.

Dag 2 – Calheta

Vandaag op de planning, twee uitkijkpunten:  Miradouro do Farol da Ponta do Pargo en Lombada dos Marinheiros (Faja da Ovelha, Calheta). Onderweg in Calheta stoppen voor een wandeling van 9,9 kilometer: Levada dos 25 fontes.

Tijdens deze wandeling zie je verschillende watervallen, wandel je langs smalle levada’s, vaak met de afgrond vlak naast je. Goeie wandelschoenen zijn hier zeker aanbevolen! Trouwens op heel Madeira. Net zoals een regenjas, want het weer kan op elk moment omslaan.

Dag 3 – Bica de cana – Sao vicente – Seixal Beach

Bica de cana is één van de mooiste, meest afwisselende wandelingen die we gedaan hebben. We hadden die dag ook mooi weer, dus dat was mooi meegenomen.

Na de wandeling kan je het stadje Sao Vicente gaan verkennen en op de terugweg naar Porto Moniz vind je Seixal Beach, een natuurlijk zandstrand.

Tip: als je iets klein en goedkoop wil eten, dan is Pandaria Do Calhau een absolute aanrader. Een wrap kip met frietjes koste er 3,5 euro.

Tip 2: Na een lange dag kan je ontspannen in de natuurlijke zwembaden van het hotel Aquanatura. Dit hebben we helaas wel niet gedaan, wegens het erg koude weer gedurende ons hele verblijf. Ook als niet hotel gast kan je er terecht, dan wel betalend.

Dag 4

Na een drukke dag 3, hadden we op dag 4 niets gepland, behalve dan relaxen in de jacuzzi en sauna van het hotel.

Wel hadden we enkele ideetjes voor deze dag: Miradouro da Santa (Porto Moniz) en Fanal Leisure Area.

Ook moesten we die dag gaan inpakken om de dag nadien te vertrekken naar de andere kant van het eiland.

Dag 5 – Monte Palace Tropical garden – Toboggan – Praia Formeda

Deze dag stond minder in het teken van wandelen. We gingen de Tropical garden bezoeken, vanuit Funchal met de cable car naar boven en nadien met de Toboggan terug naar beneden. Je gaat wel niet volledig naar Funchal, waar je met de cable car bent opgestapt. Nadien moet je nog een bus of taxi nemen als je terug naar het beginpunt wilt (waar ook onze auto stond).

De tobogan is zeker eens leuk om te doen, maar is wel behoorlijk prijzig (30 euro per persoon).

Dag 6 – Funchal – Catamaran Dolphin tour

Gezien het hotel dichtbij Funchal is, gingen we deze dag de stad bezoeken. Als je in de stad bent, is het leuk om eens de markt Mercado dos lavradores te bezoeken. De markt is wel duur, maar leuk om eens te zien en verschillende soorten fruit te proeven die je bij ons niet vindt.

In de namiddag hadden we een tour geboekt bij Catamaran Dolphin tour. Het is zeker aan te bevelen om op voorhand te boeken als je in een drukke periode naar Madeira gaat. Tijdens de tour heb je kans om dolfijnen en walvissen te zien. Helaas geen dolfijnen voor ons, maar we hebben wel walvissen gespot!

Tip: de boulevard langs de haven is heel gezellig om even door te wandelen.

Dag 7 – Pico Ruivo

De hoogste berg van Madeira is Pico Ruivo, omdat die wandeling best zwaar was, hadden we die dag niets anders gepland. Er zijn verschillende wandelingen die je kan doen, van Pico Do Arieiro naar Pico Ruivo of een kortere wandeling die eigenlijk al vlakbij Pico Ruivo start. Gezien de slechte conditie van mijn voet en omdat ik ook voelde dat ik zo’n stevige wandeling niet aankon, hebben we voor de korte versie gekozen.

Ook zijn we bij Pico Ariero geweest, enkel bij het uitkijkpunt en een klein stapje verder. Je hoeft dus niet de lange, moeilijke wandeling te doen om te genieten van alle mooie gezichten.

Tip:  ga vroeg in de morgen, zo kom je aan voordat alle bussen arriveren en er een massa volk is. Ook heb je dan het prachtige zicht van de wolken die nog in de bergen hangen.

Pico Ruivo

Dag 8 – Vereda dos balcões – Vereda da ponta de são Lourenço PR8

De laatste dag stond Vereda dos balcões op het programma, om daarna door te rijden naar Porto da cruz voor de lunch om de dag te eindigen met de wandeling Vereda da ponta de são Lourenço PR8.

Die laatste wilden we wel doen, omdat dit het hele uiterste van het eiland is en je ziet meteen een verschil in de natuur. Geen groen meer maar allemaal rotsen.

Helaas, nadien terug de auto inleveren en richting België.

Zin gekregen in een rondreis op Madeira?

Dit is natuurlijk slechts een klein deeltje van onze reis. Plan je zelf naar Madeira te gaan? Heb je nog vragen? Tips nodig voor restaurantjes, …? Laat gerust een berichtje na!

Reisorganisators

Tijdens onze zoektocht kwamen wij verschillende reisorganisators tegen die rondreizen organiseren of gewoon vliegen op Madeira.

Hier een overzichtje van wat wij zijn tegen gekomen:

• Travelbird (vliegreis, huurauto, hotel)
  • Sunweb (vliegvakanties al dan niet met autohuur – biedt ook excursies aan)
  • TUI (vlucht en hotel, maar ook een rondreis – al volledig uitgestippeld maar met vrijheid)
  • Joker (zij werken voor jou de rondreis uit)

Join the Conversation

1. Degros says:

Leuk om te lezen aangezien we daar eventueel op vakantie willen gaan. Kan momenteel weinig vluchten vinden. Travelbird bestaat niet meer, maar via wat/waar hebben jullie toen gevlogen? Groetjes

1. innersparkle Author says:

Sorry voor de late reactie. Ik heb geen idee meer via wat we gevolgen hebben. Travelbird had dit allemaal georganiseerd. Ik denk dat het ook via TUI kan.